Ta
UYGARLIĞIN PARÇASI
Birayla ilgili e
Ortadoğu’n un kızgın gün eşin de bu bulamaç biraz fazla kaldığın da, havadaki mikroskobik man tar sporları bu bulamacı mayalan dırdı. İçerdiği su az olduğun da bulamaç hamura dön üştü, fazla suluysa da biraya. M.Ö. 5900 yılların a ait bulun an en eski fırın lar, arpa ekmeğin in bu dön emlerde pişirildiğin i gösteriyor. En eski yazılı kayn ak olan Sümerler’in Gılgamış Destan ı da biran ın n e den li ön emli bir içecek olduğun u ortaya koyuyor. Sümerler’in in an cın a göre, bira, tan rıça Nin kasi tarafın dan bulun muş ve in san lara armağan edilmiş. Sümerler’den elimizde birahan elere arpa sevkıyatıyla ilgili hesaplar, rahipler ve krallara gön derilen biran ın kayıtları bulun uyor. Bira, Mezopotamya’da ücret olarak verildiği gibi, aşçılarla bira yapımcıları askerlik hizmetin den muaf tutuluyorduı. Kuşkusuz o dön emlerin birasıyla gün ümüz örn eklerin i n hemen hiçbir ortak yan ı yok. Eski biralar, biradan çok bozayı an dıran içkiler. Şerbetçiotu hen üz kullan ılmadığı için Sümerler biran ın o hafif buruk tadın ı bilmiyorlardı. Bardağın üzerin deki o n efis yoğun köpük olmadığı gibi, Sümerler on u buz gibi soğutulmuş halde de içmiyorlardı. Bu bağlamda bizlere göre çok daha şan ssız olan Sümerler, bulan ık ve koyu bir sıvı olan biraların ı ılık halde ve balla tatlan dırarak yudumluyorlardı. Büyük olasılıkla çok doyurucu ve besleyici, düşük alkollü bir içkiydi bu. Başka deyişle ekmeğin sıvı hale getirilmişiydi. Bira toprak testilerden , alt ucun da bir süzgeci bulun an uzun çubuklar aracılığıyla emilerek içiliyordu. Süzgeç, malt ve hamur tan eciklerin i n ağza gelmesin i ön lemekteydi. Sümerler sadece bira yapımın da ustalaşmakla kalmadılar. Ayn ı zaman da bugün modern olarak kabul edilen pazarlama taktiklerin i de geliştirdiler. Bugün daha gen iş bir pazar yaratmak isten diğin de, ayn ı ürün ün çeşitlemelerin i piyasaya sürmen in satış şan sın ı artırdığı bilimsel verilerle kan ıtlan mış durumda. Sümerler de bu gerçeğin farkın a varmış olmalılar. Zira o dön emde en az 19 değişik tip bira yapıldığın ı biliyoruz. Sümerler’den son ra Babilliler de M.Ö. 2. bin yılda bira san atın ı daha da ileri götürerek 70 farklı bira çeşidi ürettiler.
MEZARA EKMEKLE BİRA Kaliteyi ve tüketiciyi korumak içŞÖLENLERİN VAZGEÇİLMEZ İÇECEĞİ
Bira çok eski çağlardan beri eğlen ce ve şölen lerin vazgeçilmez içeceğidir. Kesin olmamakla birlikte sekiz-on bin yıllık bir geçmişi vardır. Bira in san oğlun un yaptığı ilk alkollü içki. Tarım zaman ımızdan takriben 10.000 sen e ön cesin de başladığın dan bira da on bin yıldır hayatımızda yer etmiş olmalı. An cak, biran ın in san kullan ımın a dair en eski bulun tular M.Ö 4000-3500 yılların a ait. Örn eğin İran ‘da Godin Tepe’de yapılmış olan kazılarda M.Ö 3500 civarın da arpa ferman tasyon u yapıldığın ı ortaya koyan bulgular var. Türkiye’de Hacın ebi Tepe kazıların da ortaya çıkartılan lar da Mezopotamya ve An adolu’da M.Ö 4000-3500 arasın da arpa ferman tasyon u yapıldığın ı kan ıtlamakta. Çün kü her iki yer de Sümerlilerin ticaret kolon isi.
İn san oğlun un Erken Neolitik Çağda tahıl ziraatin e başladığın ın an laşılması ile birlikte on ların yetiştirdiği tahılı n asıl yiyecek içecek halin e getirdikleri de merak kon usu oldu. Bu kon uda pek çok tez ileri sürülse de gerçeğin n e olduğun a dair tarihçilerin birleştiği bir n okta maalesef yok.
Kimi tahılları filizlen meye terk ettikleri ve filizli halde tükettiklerin i ileri sürdü. Kimi alevde kavurduktan son ra ezerek un halin e getirip bulamaç halin de yedikleri savın ı ben imsedi. Bir başka sav ise bu bulamacı pişirmeyi öğren dikleri an dan itibaren bira imalatın ın öğren ilmiş olduğudur. Bu sav hayvan derisin den kaptaki bulamacın için e ateşte kızdırılmış çakıl taşı atarak bulamacın pişirildiğin i ön e sürmektedir. Bu yön temin uzun süre Germen ülkelerin de kullan ıldığın a ve biracılığın başlan gıcın ın da bu şekilde olduğun a in an ılır. XIX. yüzyıla kadar Avusturya’da Stein bierbrauerei den ilen “taş birası birahan eleri” bu yön temle bira imalin in yapıldığı yerlerdi.
An tropolog Raglan ise tamamen değişik bir görüşü savun uyordu on a göre in san oğlu tarıma başladığın da elde ettiği ilk mahsulü uzun süre bira yaparak bir yiyeceği besleyici bir içecek halin e sokmayı akıl etmişti. Yan i “sıvı ekmek”.
An tropolog Raglan erken Neolitik çağda kilden kap yapma tekn olojisin in in san oğlun un emrin de bulun duğun u varsayıyordu. Oysa kap olmadan bira muhafaza edilemez. Kap kacak yapımı ise daha son raki dön emlere tarihlen mekte. Çatalhöyük kazıları bulguların a göre M.Ö 6500′den itibaren çan ak çömlek imalatı başlamış olmaktadır. O halde bira yapımın ı kilden kap kacak yapımı ile ayn ı tarihlerde düşün ülmesi gerektiği ortaya çıkıyor.
Lon dra’da British Museum’da bulun an , Tan rıça Nin kasi’ye yazılmış bir şiir olan “Blue Mon umen t” den ilen ve bazıların ca M.Ö 6000 yılı, fakat bazıların a göre ise M.Ö 1800 yılı civarın da yazıldığı düşün ülen belgede Mezopotamya’da bira içildiği belirtilmektedir.
Sümer kayıtların a göre yıllık tahıl üretimin in % 40′ı bira üretimin de kullan ılıyordu. Bir tapın ak işçisin in gün lük bira istikakı 1,2 litre iken aristokrat bir kişin in istikakı 4,8 litre’yi buluyordu. Tabii o tarihlerde şarap, kahve, çay, limon ata, kola falan yok. An laşılan sulama kan alların daki su da içmeye uygun değil. İn san lar içecek olarak süt ve biradan başka bir şey bilmiyor olmalı.
Bira özel imalathan elerde üretildikten son ra pişmiş kilden yapılmış çeşitli boylardaki testi ya da küplere kon urdu. Kabın ağzı yin e kilden kapaklarla kapatılarak, kapağa yapım tarihi yazılıp mühürlen irdi Bira kapları özellikle “Bit Sikari” den ilen içki evlerin de, içecek kişi sayısın a göre seçilir, açılırdı. Biralar çeşitli kupalarla ve buğday sapın dan , kamıştan , sazdan ya da bakırdan yapılmış borucuklarla bugün ün içecek kamışları, pipetleri gibi içilirdi. Bugün de An adolu’n un bazı yörelerin de “çöplü ayran “, yazın soğuk çan akta veya metal bardakta üzerin de bir adet buğday sapı ile getirilir.
İçilen biran ın karşılığın da para öden mezdi. O gün lerin parası gümüştü. Bira için gümüş değil, biran ın değerin de arpa verilmesi zorun luydu.
KADIN İŞLETMECİ ZORUNLULUĞU
Sümer şehirlerin i n kimi mahalle ve liman yerleşimlerin de oturulup bira içilen ve söyleşilen içkievleri vardı. Bun lar zaman ımızın meyhan elerin e veya birahan elerin e ben zerdi. Bu birahan e işletmecilerin i n kadın olması kuraldı. İşletmeci bayan ın birahan ede kon uşulan ları yören in mülki amirin e an latması sorumluluğu vardı. Yan i her birahan e yön eticisi bayan ayn ı zaman da istihbarat ajan ıydı. Bu yön etim işi an adan kıza geçerdi. Liman lardaki içkievleri veya birahan elerin müdavimleri gemicilerdi ama, gen elde bu mekan lar kadın erkek herkese açıktı. Yaln ızca üst düzeydeki rahibeler buralara giremezdi.
Sümer’de birahan e sahibi kadın ları “Ağzı dolduran , doyuran kadın ” an lamın a gelen tan rı Nin kasi korurdu. Yozgat’ta hala bira için “Fatma An an ın helvası” den mesi belki de bu yüzden dir.
Babil’de M.Ö 2000 yılı civarın da düğün lerde gelen eksel kutlama içkisi bal birası idi. Bun a “Arı şarabı” den irdi. Düğün den son ra tam bir ay boy
un ca damadın içebileceği miktarda “Arı şarabı” kayın pederi tarafın dan damada hediye edilirdi. Bal birasın ın erkeğin kudretin i arttıracağın a in an ılırdı. Hatta Hun İmparatoru Attila’n ın (406-453) İldico ile balayın ın bir-iki gün son rasın da fazlaca yaban i ot ve baharat katılmış bal birası içtiğin den dolayı durdurulamayan burun kan amasın dan öldüğü rivayet edilir. Şimdilerde n ikah son rasın da çiftlerin yaptığı “balayı” seyahati yan i bal-ayı işte buradan geliyor. Babilliler kutlama harici zaman larda çok bira içerlerdi.
Babil’de büyük kapasitede bira imal eden kuruluşların sahiplerin i n devlete yaptığı baskı son ucun da n ormlara uymayan bira imal eden imalatçıların ken di yaptığı bira içerisin de boğulmaları cezası taşıyan bir kan un çıktı.
u
Babil’de büyük kapasitede bira imal ede
0 yorum:
Yorum Gönder